fredag 20 november 2009

Hajar du inte hur du ska göra så börja kränga skor

Igår på Allerdagarna befann jag mig i minoritet. Kvinnor kvinnor kvinnor vart man än tittade. Trevlig såklart, men ibland hajade jag inte varför alla skrattade.

Temat var" Women are TWO for the price of ONE" och de flesta i publiken höll inte oväntat med om detta. Tanken är att kvinnorna är de som bestämmer vad som ska köpas hem. Deras åsikt väger tyngst i familjernas inköpsplaner. Det är de som bestämmer vad hushållen ska köpa. Oftast är det också kvinnorna som ansvarar för de dagliga inköpen. Övertyga en kvinna och du får med mannen på köpet.

Med andra ord är det för ett företag som vill sälja, och det vill ju de flesta, väl värt att anpassa sin marknadsföring till hur kvinnor bäst nås. Men ta inte den förmodat enkla rosa genvägen med rosa förpackningar. Det hjälper inte. Prata istället om hur du kan hjälpa kvinnor i deras vardag, om relationer och gemenskap. Skrik inte heller ut ditt budskap utan låt kvinnorna läsa mellan raderna. "The power to amaze yourself" är ett klockrent budskap för kvinnor.

Jag fick också höra att skoannonser är mycket populära hos kvinnor. Men det hade jag redan förstått. Det var länge sedan jag gav upp och slutade fråga min kära hustru om hon verkligen behöver de nya skorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar