torsdag 20 maj 2010

No soup 4 U

Hörde igår en osannolik historiamen tydligen helt och hållet verklighetsanknuten.


I en stad i en av de forna sovjetrepublikerna finns en lokal dagstidning med en extremt stark ställning. Företag som inte annonserar i den finns i princip inte och därmed får tidningen annonser i massor. Tidningen utkommer en gång i veckan och har då minimum 50 sidor annonser. Hur är då detta möjligt?

Det är här historien börjar likna en fabel för ett svenskt öra. Tidningen har 300 anställda säljare som alla är dedikerade särskilda annonsörer. Alla dessa får med lokala mått mätt en fantastisk lön. Lite osäkert hur mycket men ca 1 000 – 1 500 Euro per månad. Betydligt mer än normallönen. Pressen på dem är enorm. Har de inte sålt någon annons på två veckor får de sparken. Det finns nämligen ännu ett gäng med hugade annonssäljare som är beredda att ta deras jobb. Bakom dessa finns ytterligare som inget hellre vill än bli annonssäljare.

Bara detta verkar ju helt osannolikt men det blir värre.

För att överhuvudtaget få annonsera i tidningen måste varje företag teckna en sorts abonnemang som ger dem rätt att annonsera i tidningen. Utan ett sådant abonnemang blir du nobbad som annonsör.

När du väl abonnerar på detta måste du dessutom minst annonsera en gång i månaden. Gör du inte det så är du ute i kylan. Påminner lite om det klassiska - ”No soup 4 U” från Seinfeld men finns i verkligheten.

Inte nog med det.

Var och en av säljarna har ett antal företag dedikerade som sina annonsörer och när något av dessa inte har annonserat på två veckor blir det mycket angeläget för säljaren att övertala dem att annonsera. Efter ytterligare två veckor utan en annons från säljarens företag åker nämligen säljaren ut och en från poolen av 300 hugade plockas in. Från de 300 som finns i backup till den första backupen lyfts en annan hugad säljare upp och från gatan lyfts en upp till reservernas reserver.. Påminner en hel del om domino men brickorna är människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar