fredag 16 maj 2008

Alla på Biltema heter Micke

Igår fick jag äran att besöka Skåne och Helsingborg, en landsända jag inte har besökt allt för många gånger under mitt 32-åriga leverne. Landskapet tog emot mig med helt öppna armar genom att låta solen göra sitt bästa för att ta bort min vinterlikblekhet. När jag tack vare min privatchaufför Berndt gled ned mot hamnen och såg Danmarks karga kustlandskap avteckna sig i horisonten, enbart åtskiljt från Sverige av ett diamantglittrande vattenbälte, fylldes jag av av lyrik. När jag någon minut senare äntrade Biltemas huvudkontor ökade den svärmiska hänfördhetskänslan vid åsynen av den arkitektoniska mykorrhizan som lyckats blanda det gamla från ett spannmålsmagasin med det nya i glas, vitt och nordiskt avskalat.

Det var den poetiska inledningen. Nu över till vad jag gjorde i Helsingborg. TS fick för några veckor sedan en förfrågan att komma och hålla en kortare utbildning/föredrag inom området sökmarknadsföring. Biltema var ute efter en opartisk syn på mediekanalen och då föll deras val på oss. Eftersom Charlotte var uppbokad för att i Göteborg genomföra imponerande 8 kundbesök på 24 timmar(!) tog jag bollen och Kullaflyget ner till Ängelholm.

Avsatt tid för föredraget var 1,5 timme, vilket genast blev förkortat med 30 minuter för att ändå sluta på den från början utsatta tidsramen. Jag talade om sök som mediakanal, om hur man kan använda det i marknadsföring respektive försäljning, mätbarhet, transparens, varningstecken och mycket annat. Dessutom svarade jag på mängder av frågor från en mycket engagerad skara människor.

Det var både bra och roligt och inspirerande att få tala om sökfenomenet utan att själv försöka eller behöva sälja in det. Deltagarna verkade nöjda (om de nu inte bara höll god min) och jag är övertygad om att Biltema kommer att lyckas mycket bra med sina framtida planer.

P.S. Rubriken på inlägget syftar till att 3 av 7 deltagare på mötet hette Micke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar