fredag 23 maj 2008

Google Analytics spårar AJAX och Flash

Efter hemkomsten från I-COM i Barcelona skrev jag en sammanfattning av diskussionerna kring mätning av Rich Media. Samma frågor har ju funnits i Sverige en tid och ett förslag jag hörs i kulisserna är att man istället för sidvisningar i framtiden bör mäta "actions" dvs handlingar. Nu verkar det som att någonting i den vägen är på gång när Google låter testar köra en beta av mätning av just "event tracking" som de kallar det.

Det hela går ut på att du taggar objekt på sajten som sedan mäts vilket resulterar i att analytikern får helt nya insikter om beteende och användbarhet.

Så här skriver BusinessOnLine om det hela:

"Released as beta a version to testers, Google Analytics can now tag certain events that happen on a page that are normally not tracked by default on many other analytics platforms. This is common on websites that use AJAX and Flash, which are two technologies based on the current trends will just see more and more of these technologies used. Thus there is a great demand for tracking the events on sites like these."

Jag tycker detta låter mycket intressant och då främst ur ett analytikerperspektiv. Med spårning av händelser kan en analytiker få mycket bättre kunskap om sina besökare och sajtägaren kan då anpassa och förbättra sajten efter besökarna. Ur annonseringsperspektiv är det inte lika intressant, även om mätningar av ROI kan bli bättre och mer detaljerade om man lägger till denna parameter.

Om man ser sidvisningen som en atom, borde därför "händelsen" eller "eventet" kunna liknas vid en neutron. Mindre beståndsdelar ger mer information vilket leder till högre kunskap och mer utvecling inom området. Helt klart är att det bör sättas lite mer fokus på just sådan här problematik även i Sverige.

Jag återkommer med mer info och reaktion när det har testats.

Trevlig helg på er och hoppas ni kommer ha det lika bra som jag. Ikväll intim konsert på Folklore Centrum och i morgon camping i Arboga = mitt liv i ett nötskal.

1 kommentar: