tisdag 16 mars 2010

Tillfälligt avbrott?

Om vi får lov att säga det själva så har ytterligare ett lyckat frukostseminarium hållits i vår egen regi. Med en blandning av privata betraktelser och knivskarp omvärldsbevakning mejslade Sofi Westerstrand, Scream ut det mest väsentliga ur de senaste 20 årens förändringar i medievärlden. Med många igenkänningar och en del nya insikter så tror jag de flesta av oss kände oss berikade av morgonen.


Att det mesta går fortare och fortare och att medierna och teknologiutvecklingen skyndar på detta fick vi många exempel på. För att få en känsla för hur vår acceptans för väntan har förändrats så visade Sofi detta klipp.

Jag kom att tänka på alla tillfälliga avbrott som inträffade titt som tätt, gärna i samband med olika idrottsevenemang på SVT. Jag har ingen känsla för att detta var något större problem då. Snarare något man bara accepterade. När avbrotten dök upp så kanske man pratade med någon i närheten eller bara mediterade lite. Gick ner i varv helt enkelt. Den tiden är definitivt förbi. Tydligen så pratar den genomsnittliga dansken 20 procent fortare idag än för 10 år sedan, dessa och många fler roande och oroande fakta bollade Sofi till oss. Medieutbudet och vår rastlöshet leder också till att man måste vara mer förfinad i sitt annonsarbete.

Ett ökat utbud må leda till magkatarr på dagen och restless legs på kvällen men samtidigt tror jag att ett ökat utbud till största delen är positivt. Problemet är möjligtvis snarare hur vi reagerar på ett ökat utbud och en snabbare takt. När jag snart ska bege mig ner i tunnelbanan har jag nu lovat mig själv att inte börja springa när det står Norsborg 1 minut. Jag ska istället ställa mig på höger sida i rulltrappan, andas lugnt och sansat, ja kanske till och med le åt någon medpassagerare. Som förr i tiden ska jag också snegla lite på de trevliga reklamerbjudandena som brukar hänga vid sidan av rulltrappan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar