fredag 26 mars 2010

Tidningshögens miljöpåverkan

Huva, då var det dags igen för att bära ut den där enorma högen med lästa tidningar till återvinningen. Jag ställer mig samma frågor varje gång. Hur tar jag hand om moderjord egentligen? Drar jag verkligen mitt strå till stacken?

Att vara miljövän är en inte helt enkel fritidssysselsättning. Vi skaffade en Ford Focus Flexifuel för några år sedan. Vi tänkte att okej Forden lär ju rosta sönder och braka ihop titt som tätt (vi gick på hörsägen) men vi kör ju i alla fall miljövänligt. Idag har Forden inte brakat ihop en enda gång men däremot kan vi fundera på om biobränsle är det bästa för miljön. De rön vi tar del av pekar åt olika håll.

Hur var det då med tidningshögen? Vad man än gör så påverkar man miljön, det är väl en utgångspunkt. Hur stor är tidningshögens påverkan på miljön relativt sätt?

Avstår man en Mallorca resa får man nästan 20 års helårsprenumerationer på en 7-dagars morgontidning, till samma miljökostnad. En bilresa tur och retur Stockholm-Göteborg motsvarar 10 års helårsprenumerationer, allt detta enligt TU. Plötsligt känns i alla fall mina gamla tidningshögar lite lättare att bära, särskilt eftersom vi inte har inplanerat något besök till våra släktingar vid Bästkusten den närmsta framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar