fredag 8 maj 2009

Rapport från Stockholm Mediaweek

Har precis varit och lyssnat på semiarier om bland annat papperstidningen framtid. Anna Serner presenterade statistik över papperstidningsläsandet, vilket visade en konstant minskning de senaste åren med en något mer dramatisk minskning hos 80-talisterna än föregående generationer. Nu skulle för och emot stötas och blötas, precis som om man måste välja mellan de olika medierna. Alla var dock överrens om att nyhetsförmedling tryckt på papper har minskat och kommer att minska ytterligare och digitala medier öka. Sara Öhrvall från Bonnier framhöll också att tryckt media har sina fördelar precis som digitala medier har.

PM Nilsson från Newsmill framhöll exempelvis Facebook som en konkurrerande nyhetskanal. Där människor kan lägga upp kontaktnät som alla länkar till för dom relevanta fakta och nyheter inom ett begränsat område. Den typen av nyhetsdistribution sker direkt ifrån källan utan mellanled i form av en nyhetsredaktion. PM menar att ett sådant nätverk blir mer kvalitativt. Detta är en konkurrent till mediehusen att räkna med men frågan är hur den allmänna nyhetsrapporteringen kommer se ut i framtiden, den nyhetsrapportering som paketerar och gör exempelvis en forskarrapport begriplig och tillgänglig. Den nyhetsrapporteringen som svara på frågan som man ställer sig vid frukostbordet; undrar vad som har hänt idag…

Ganska befriande var det att höra Ola Lindholm klanka ner på dom som envisas med att kalla Internet för ett nytt media. Även om jag gör det själv ibland så är det ju ett riktigt ålderstecken, nästa steg är väl troligen att sluta räkna sina födelsedagar. Kanske ska vi också sluta kalla traditionella medier för traditionella eller ännu värre gammelmedier. Befriande var det också att höra Jesper Kärrbrink uppmaning att sluta stirra sig blind på distributionskanalerna. Många av torsdagens talare var också inne på att inte enbart ta ställning för en distributionsform istället bör man som mediehus se till helheten och vilka synergier som kan uppstå när man utnyttjar hela medielandskapet i sin marknadsföring. Vår slutsats är såklart att det är lika relevant att revidera digitala medier som tryckta medier.

Förhoppningen att vi alla skulle komma från Stockholm Media Week något klokare över hur kvalitativa nyhetsmedier finansiellt ska kunna klara sig i dagens medielandskap fick vi inget svar på. Trots att titeln på ett av seminarierna löd ”betala för att läsa tidningen? Skojaru? Troligtvis för att ingen riktigt vet ännu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar