fredag 19 november 2010

Bara tvåtusen tecken i en url……..

Läser i ad age på nätet att det börjar gå upp för allt fler att det inte är så lätt att mäta rätt ens på nätet.

Denna gång är det Nielsen i USA som är i lite blåsväder av två olika anledningar. Minst allvarliga är väl att de i sin mätning märkt att de konsekvent har underskatta antalet unika med 5 %.



Värre är att de helt enkelt tappat bort en del trafik som inte har tagits hänsyn till av mätsystemet. Anledningen till detta säga vara att det enkelt uttryckt finns en spärr för hur lång en URL tillåts vara i systemet. Gränsen har varit satt vid smått osannolika 2 000 tecken. Spontant tycker man att det borde vara fullt tillräckligt. Vem kan knappa in en url som är längre än 2 000 tecken? Knappast någon människa men däremot finns det sanslöst långa adresser som skapas av säkerhetsskäl bland annat av Chrome och i Facebook.. Effekten har bland annat blivit att tiden folk spenderar på nätet har underskattats.



Som revisor tycker jag att detta borde ha upptäckts då stora sjok av trafik plötsligt inte kom med i statistiken. En basåtgärd vid webbrevision skulle upptäcka detta. Men det kan nog vara lätt att blint lita på tekniken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar