tisdag 16 november 2010

Nyheter lärande och skrämmande

Som jag uppfattar det så har en stor del av nyhetsrapporteringen den sista tiden blivit alltmer fokuserad kring katastrofer och faror. Om detta stämmer kan jag ibland fundera över vad det gör med oss och våra barn. En positiv nyhet som pekar åt ett något annat håll kommer från Medierådets rapport ”Ungar och medier 2010”. Den visar att andelen barn som får ”negativa reaktioner” av nyhetsrapportering som till exempel jag blir rädd, jag blir ledsen eller jag blir arg, inte har förändrats sedan 2008. 20 procent av tjejerna uppger att dom blir rädda och 10 procent av killarna (man kan fundera över dessa könskillnader). Glädjande är också att 70 procent uppger att nyheterna ”lär mig saker”.

1 kommentar:

  1. Jag tror du/ni inte behöver orora er alltför mycket. Jag har iof inte läst rapporten -men min erfarenhet är att barn inte lyssnar på nyheter mer än om de råkar sitta vid TVn då.
    Men webb-play och zappande gör nog att barn tittar /lyssnar allt mindre på "tråkiga gubbar som pratar om konstiga saker ".....och akta dig så du inte börja curla för mycket

    SvaraRadera