Det pågår en ständig diskussion om relevansen i sökträffarna hos sökmotorerna. I USA har de större medieföretagen börjat organisera sig för att, om möjligt, kunna påverka Google i deras favör. På Adage.com kan vi läsa att Martin Nisenholtz på New York Times Co. vill lyfta frågan. Han hänvisar bland annat till att vid en sökning i Google på ”Gaza” så levererar Google länkar till ett gammalt BBC-reportage, till wikipedia och till en antisemitisk YouTube video långt innan aktuella reportage av the Times.
Utgivare i USA ska ha ett möte med Google's Publishers Advisory Council den 30 april. Adage.com skriver att syftet med mötet delvis är att de vill ha en större insikt i ”Googles black box”. En talesperson säger att man inte vill skaffa sig ett orättmätigt övertag över icke professionella bloggare utan man vill att den som gjort research och skrivit den ursprungliga texten också ska få en viss fördel hos Google. "It really just says that the original source, and the source with real access, should somehow be recognized as the most important in the delivery of results" säger talespersonen. Utgivarna menar att alltför hög vikt läggs vid länkar, bland annat till och från bloggar.
Självklart håller inte alla med de etablerade aktörerna. Vad som är en relevant träff för en person kan vara en irrelevant träff för någon annan. En del utgivare har också enligt artikeln en mer pragmatisk syn på vad som går att göra, och menar att det är upp till var och en att sökoptimera sin sajt.
Fortsättning lär följa...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar