fredag 16 oktober 2009

Ökad transparens med revision av digitala medier i Australien

En frisk fläkt var han Mr Gordon Towell när han förra hösten för första gången deltog i ett möte med TS organisationer från hela världen . Hans professionella bakgrund var långt från medievärlden men hans ledaregenskaper och bevisade förmåga att skapa resultat var i toppklass. "I'm really loooking forward to working with y'all in this fascinating industry.", var hans första ord på mötet. Senare, i baren, berättade han för mig att hans uppdrag var att modernisera australiensiska TS och ta dem in på den digitala mediemarknaden. 
Nu nås jag av nyheten att han är på god väg i sin ambition. “The ABA Web Audit Service is the result of industry collaboration and consensus that will set a new standard for media reporting. It is also recognition of the need to deliver the same certainty for online that the ABC and CAB audits have provided in print for more than 77 years.” säger han i en kommentar till det nya sätt de kommer att redovisa mediedata för digitala medier i Australien. Antalet webbplatser de reviderar är drygt 70.
Tyvärr, åtminstone för mig, har den gamla straffångekolonin kommit längre än vad vi i den gamla världen har gjort med transparenta data för digitala medier. Där i den västra hemsifären verkar de alla vara överens om att ökad transparens är den rätta vägen att gå. "As online continues to grow its share of marketing spend, it is essential that the industry self-regulates and commits to the transparency of audit." säger exempelvis Troy Martin, vars titel är Commercial Director för CBS Interactive.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar