tisdag 10 november 2009

2 sätt att tackla för små annonsintäkter

Rupert Murdoch säger i en intervju med Sky News Australia att han helst ser att dagstidningar som ingår i hans medieimperium blockerar sökningar via Google. Detta skulle innebära att artiklar från The Sun, The Times och Wall Street Journal skulle försvinna från Google och andra sökmotorer. Han säger att han skulle föredra ett minskat antal läsare om betalningsgraden samtidigt kan höjas. Man kan tycka vad man vill om Murdochs utspel. I en tid då dagstidningarnas nätupplagor har svårt att gå runt ekonomiskt och annonspengarna inte räcker till så kan man förstå att tidningskoncerner världen över ser över alla möjligheter som finns att hitta alternativa vägar.


Samtidigt har Gunilla Herlitz i DN uttalat sig om att skilja alltmer på dn.se och den tryckta tidningen. Nyheter på nätet kommer fortsätta att vara gratis och tillängligt för alla. ”På dn.se får du översikten, snabbheten och enkelheten. För att riktigt hänga med behöver du läsa både papperstidningen och dn.se. De kompletterar helt enkelt varandra” säger hon. Eftersom intäkterna från webben utgör endast en liten del, i en artikel i Medievärlden uppskattar Gunilla Herlitz webbintäkterna till 60 miljoner jämfört med 1,8 miljarder för print, så bör enlighet henne resurserna fördelas på så vis också. Två olika lösningar och förhållningssätt till problemen med för små annonsintäkter alltså. Vi som lever får se vilken modell som blir mest framgångsrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar