tisdag 11 mars 2008

Behavioural Targeting - hot eller möjlighet

Jag har tidigare i både TS-tidningen och på nätet propagerat för riktad reklam. Med det menar jag att jag hellre ser annonser på Internet och får reklamblad i brevlådan som är riktade mot mig än att få spridda skurar av allehanda material. På nätet finns alla möjligheter att rikta in i minsta detalj och hittills har fokus mest legat på så kallad geografisk targeting, dvs beroende på var besökaren befinner sig visas olika annonser. Det är ett steg i rätt riktning men inte optimalt. För att beskriva vad jag menar kommer här ett möjligt scenario: jag sitter på Frankfurts flygplats där jag mellanlandat under en resa mot New York. För att hålla kontakt med nära och kära loggar jag in på Messenger och ser då en annons längst ner för ett café i Frankfurt. Den annonsen är helt bortkastad på mig och försämrar i förlängningen bara annonsörens ROI. Hade reklammakare, annonsör och mediabyrå istället använt en fullständig behavioural targeting hade istället en annons för ett café i New York kunnat visats. Antagligen hade jag inför resan letat efter information om New York vilket kunnat utnyttjats för att verkligen rikta en annons till precis mig.

Men, med detta kommer som vanligt frågan om integritet upp. Hur mycket är människan redo att lämna ut om sig själv för att få ta del av bästa möjliga erbjudande? Ett företag som kanske ligger i gränslandet är det brittiska säljbolaget Phorm. De har knutit avtal med internetleverantörerna BT, TalkTalk och Virgin Media för att hämta information om surfarnas beteende. På så sätt kan man skapa smalare målgruppssegment baserat på URL:s, sökfraser och besökt sidors innehåll. Med andra ord säljer dessa internetleverantörer så kallad "clickstream data" till annonsörerna. Bra eller dåligt? I mina ögon inte speciellt oroväckande. Det är snarare underligt att detta anses vara mycket värre än när mataffären lagrar information om dina inköp och därefter riktar sina erbjudanden.

Nate Anderson skriver om detta på ars technica och jämför med Gmail. När denna mailtjänst lanserades fick användaren i utbyte mot information en gratis mailtjänst, alltså en win-win situation. Gällande Phorm ser dock Anderson inte hur användaren vinner på detta men jag håller inte med. Användaren slipper irrelevant reklam till fördel för annonser som faktiskt är adekvata och intressanta. På så sätt vinner båda parter. Eller för att citera Michael Galgon, annonsstrateg hos Microsoft:

"What is targeting in the long term? You’re getting content about things and messaging about things that are spot-on to who you are."

Trenden är i alla fall tydligt att beteende och geografi kommer att spela stor roll i framtida annonsering och jag är säker på att debatten om dess vara eller icke vara kommer fortsätta lång tid framöver.

» Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar