News Corps högsta höns, Rupert Murdoch, sade för några dagar sedan till Dow Jones MarketWatch att han tror att tidningen inte kommer att fösvinna men att vinstmarginalerna däremot kommer att minska rejält. Detta kommer att resultera i att tidningar i framtiden kommer nå en snävare demografisk målgrupp på grund av tidens förändringar.
Enligt Murdoch har idag nästan all rubrikannonsering överlåtits från tidning till nätet vilket ger minskade intäkter, något som tvingar tidningsredaktionerna att minska sin journalistkår både i landsort och i städer. Med minskad bevakning kommer minskat intresse och därmed minskad räckvidd. Murdoch talar givetvis om den amerikanska marknaden men det är helt klart en intressant tanke.
Vad tror ni? Kommer framtidens tidningar att bli mer övergripande och bara nå en mer allmän målgrupp? Den som lever får se helt enkelt.
» Läs även andra bloggares åsikter om Räckvidd, Rupert Murdoch, Tidningsdöden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar