onsdag 5 mars 2008

Facebook överlever bl.a. med hjälp av Sheryl Sandberg

Förra veckan spekulerades det lite överallt i att Facebooks tid på toppen av Mount SocialMedia var över. De tappade nämligen enligt ComScore användare i USA. ComScore gör inga sådana mätningar här i Sverige och därför kan ingen säga hur det ser ut här på hemmaplan, men media brukar använda en siffra framtagen genom Facebooks annonssystem som måttstock på antalet svenska användare (ca 1 miljon). Ibland ser man till och med att antalet svenska användare tas fram genom att kolla hur många som är medlem i nätverket "Sweden". Det är knappast en överraskning för någon som känner mig att bägge dessa metoder inte är något mitt revisionshjärta klappar särskilt starkt för.

Men, för att återgå till min ursprungstanke med det här inlägget vill jag säga att ryktet om Facebooks död är betydligt överdrivet. I alla fall enligt mig. Tidigare nämnda siffror från ComScore visar att Facebook fortfarande har 33,9 miljoner användare (januari 2008) och ett community som i runda slängar har 13% av landets invånare som medlemmar lider väl knappast av dödsryckningar.

Ett annat tecken på att Mark Zuckerberg & Co inte ligger på rygg och inväntar rigor mortis är att de i dagarna rekryterat Sheryl Sandberg som operativ chef. Sheryl kommer närmast från inte helt okända Google och arbetade där främst med annonsförsäljning på nätet. Inte att förakta med andra ord.

Visst, jag håller med om att Facebook har varit något av en Uusmannsk fluga den senaste tiden, men med en så erfaren kraft som Sheryl Sandberg med bakom spakarna tror jag i högsta grad på Facebooks överlevnad ett långt tag framåt i tiden. Och precis som DN skriver bör man sätta allt i ett sammanhang. Totalt har Facebook över 100 miljoner användare och globalt sett ökade faktiskt antalet under ComScores mätperiod.

» Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar