tisdag 10 mars 2009

Stor mångfald bland formaten för annonsering på Internet.

Kreativiteten är som bekant stor på nätet och detta gäller inte allra minst för antalet olika annonsformat. TS har samlat in uppgifter om annonsformat från runt 200 sajter. Det finns fler olika format än vad det finns sajter. För de 200 sajterna fick vi ihop hela 276 olika format. I många fall handlar det om skillnader i pixelstorlek på en eller ett par pixlar. Antalet namn finns det i det närmaste en oändlig variation av (om man räknar in alla variationer av samma namn som exempelvis Trippelwide 1, trippelwide 2 osv så finns det runt 680 olika namn). Vanligaste namnen är naturligtvis Panorama och Banner. Dyker man lite djupare i listan kan man hitta lite mer ovanligare namn som exempelvis Splash, Sticky, Vinkelhake och Fiskpinne.

IAB har tagit fram en standardlista för formaten och beskriver syftet med att använda standards på sin webbsida: ”These voluntary guidelines provide a framework for advertising inventory and web page design. The goal is to reduce and simplify the amount of work for agencies that may be faced with having to create several assets of a similar size for different publishers, e.g. 300x95, 300x100, 300x105 pixels”.

Om fler sajter använde sig av samma format skulle troligtvis annonsproduktionen kunna effektiviseras.

1 kommentar:

  1. Glöm detta med format, varje webbplats kommer att finna de former som de tycker fungerar. Men er reklam är bra, men vi avslöja er.

    SvaraRadera