fredag 18 december 2009

Grattis till en vital 125åring!

Lantbrukets Affärstidning firar 125årsjubileum.  Förmodligen är det mina egna fördomar som spelar mig ett spratt men jag blir smått överraskad när jag i Mediakortet ser att deras nuvarande chefredaktör är kvinna. Helena Wennström driver en tidning med en synnerligen stabil upplaga. På de senaste 10 åren har den som mest varierat med 5 % , och de tar betalt för tidningen. 2008 kunde de redovisa en TS upplaga om 60 000 i snitt på de 94 utgåvorna. Endast 1 100 var friexemplar.

Jag får erkänna att det inte är en tidning som jag själv läser precis varje nummer av men så tillhör jag inte heller målgruppen "personer med medelstora och stora jord och skogsbruk". Min farfar som var bonde tillhörde både målgruppen och samma grupp som 71,1 % av deras läsare vilka är män. ATL fanns alltid vid hans favoritfåtölj.

Räckviddsutvecklingen från 2002 påminner starkt om en mustach i obalans med en betydligt mer utväxt vänstersida. Eller för att vara begriplig tog räckvidden ett skutt uppåt 2006 för att sjunka något sedan. RPC måttet ligger normalt kring 3.

De största annonsörerna är inga överraskningar. Nordfarm maskin och Lantmännen Maskin är de överlägset största.

ATL grundades 1884 i ett betydligt mer agrart samhälle än det vi lever i 2009 men ovanstående fakta visar att att ATL är en efterfrågad tidning även i nuet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar