fredag 11 april 2008

Kommer det en ny revisionsaktör in på banan?

Dagens Media rapporterar att BDO riktar in sig på att revidera internetsiffror. Det låter intressant och spännande och dessutom har Gunnar Thim rätt i så mycket. Visst är det önskvärt med ökad transparens och att otydligheten är förvånansvärt stor skriver jag under på vilken dag i veckan som helst. Dock har jag i ärlighetens namn aldrig tidigare hört talats om BDO men det verkar vara samma sak åt andra hållet med tanke på orden "...det behövs en oberoende part som kan vara kvalitetsgranskare..."

Minst lika intressant som själva artikeln är kommentarerna under den. De visar på två saker:
1. En del anser fortfarande av någon anledning att TS inte är en oberoende part. Jag har personligen aldrig förstått det påståendet, så om någon kunde förklara det för mig med hållbara argument lyssnar jag gärna.
2. Det finns en stor okunskap om vad vår revisionstjänst innebär. Att vår revision innebär att vi bara rundar av till närmsta hundratal visar detta mer än någonting annat. Sådana påstående är så klart HELT felaktiga och visar att kunskapsnivån där ute fortfarande är låg.

Hur som helst, oavsett frågor om kompetens eller oberoende är den stora nyckelfrågan definitivt annonsörerna. Idag ställs det från deras håll fruktansvärt låga krav och det skulle vara intressant att se siffror på hur stora delar av IRM:s mediekakor som ramlar ner som smulor på golvet istället för att mätta annonsörernas magar.

Jag tycker att BDO:s arbete skall bli intressant att följa även om de direkt konkurrerar med oss. Jag antar att de har ett nytt spännande koncept eftersom det känns onödigt att uppfinna hjulet en gång till.

För övrigt verkar det som att revision av digitala medier är på väg att bli allt hetare. Häromdagen skrev Fulton Yancy om verktyget WTI från Ocius (vilka är det, någon som vet?) som tydligen skall kunna genomföra webbrevisioner. Eftersom jag inte har sett eller testat verktyget vet jag inte hur det fungerar men jag tror däremot att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att genomföra en revision av trafiksiffror genom att enbart använda automatiserade moment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar