- Det finns allt för många sätt att genomföra SEO.
- Vi kan inte ens enas om definitioner kring sökmotorsoptimering.
- Det finns redan lagar som skyddar människor mot bedrägerier.
- Det finns ingenting som är "fusk" inom SEO.
Som svar på detta, har Lisa Barone på Bruce Clay Inc. skrivit en artikel som enlig henne själv tar död på dessa argument. Lite kortfattat står det ungefär så här:
- Bara för att det finns massor av sätt att laga en fläskgryta, betyder inte det att man inte behöver riktlinjer. För utbildning, skydd och trovärdighet behövs grundläggande riktlinjer för och av SEO.
- Trots att det knappast skulle vara en rolig process, behövs det verkligen gemensamma definitioner. Detta är nödvändigt för nybörjare och för de stackare som arbetar med SEO internt när de skall förklara för skräckinjagande flintskalliga män i kostym.
- Även om det finns lagar som skall sklydda mot att kontrakt följs och att ingen blir drabbad av bedrägeri, behöver vi utbilda människor så att de vet när de är på väg att bli lurade. Det handlar om att göra processen transparent, utan att avslöja varje företags enskilda yrkeshemligheter.
- Gällande att det inte finns "fusk" inom SEO, menar Lisa att gemensamma standarder inte är avsedda för black hat SEO. Syftet med att skapa standarder är att ge nästa generation en bra start och ge dem mer än bloggar och forum att lära från.
I slutet av artikeln skriver dessutom Lisa Barone de tänkvärda orden "For search engine optimization to become a legitimate industry, we need to start treating ourselves as one."
Båda artiklarna är intressanta och jag rekommenderar bägge. Dessutom hoppas jag på och ser fram emot en replik av Jill Whelan.
» Läs även andra bloggares åsikter om SEO, SEM, Sökmotoroptimering
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar