Hösten 2007 höll TS ett frukostseminarium på Grodan Sergel där vi bjöd in aktörer från mediebranschen att lyssna på oss samtidigt som vi gav dem chansen att ställa frågor direkt till några av Sveriges största sökoptimeringsföretag. Intresset var stort och därför beslöt vi genast att ta konceptet med oss ut i Sverige och bokade därför in en mindre turné till Göteborg och Malmö.
I tisdags satte vi oss därför på 07.10-tåget mot Göteborg där vi på Palace bjöd på lunchseminarium. Väl framme i Göteborg klev vi av tåget och möttes av en strålande sol. Det tackade vi för genom att gå en oplanerad omväg till Palace där vi riggade upp inför den anstormande horden av nyfikna människor. På tallrikarna låg lax med kokt potatis och till synes verkade alla nöjda med det. När tallrikarna var tomma och kaffekopparna fyllda tog Charlotte Thür ordet och ägnade dryga 20 minuter åt att informera om TS i allmänhet, TS webbtjänst och givetvis om vår sökrevisionstjänst.
Därefter var det dags för allmän frågestund och Filip Scheja (Relevant Traffic), Oskar Alm (Jajja Communicaitons), Anniken Jonsson (Outrider) och Patrik Gamrud (iProspect) tog därför plats på barstolarna vid scenen. Där satt de sedan under 45 minuter och svarade på frågor både från moderatorn Charlotte och även till viss del från publiken. Bland annat frågade en representant från Göteborgs-Posten hur de som dagstidning skulle arbeta med sök och förhoppningsvis fick hon med sig en hel del att tänka till på väl hemma på kontoret.
Intressant var en diskussion om framtiden där Patrik Gamryd menade att vi i Sverige tror att vi ligger i framkanten av branschen, någonting som inte alls är sant. Vi kanske var det 1998/1999 någon gång men idag ligger USA, Storbritannien och även till viss del både Frankrike och Tyskland före Sverige när det gäller sök som medie.
Man kan därför lära mycket från att se på utlandet och en tydlig trend är att priset för betald annonsering kommer att stiga. Dessutom trodde Oskar Alm att det kommer att komma fler sökmotorer som arbetar vertikalt, dvs anpassade efter bransch. Ett exempel på ett vertikalt sök är Tripadvisor där man kan leta resor, hotell och annat. Dessutom kommer sökverktygen tillåta med interaktion, t.ex. komemr användarna att kunna poängsätta sökresultat eller på andra sätt interagera och därmed förbättra söktjänsten.
På det hela taget var seminariet alltså lyckat oh uppskattat. Det enda man hade kunnat vara utan var Socialdemokraternas kampanjande strax utanför fönstret. De bjöd nämligen på en afrikansk sång- och dansshow vilket inte stängdes ut av vare sig väggar eller stängda fönster.
När alla åhörare lämnat oss arrangörer och allt var nedpackat och klart avnjöts det korv, kaffe och glass under ett skyddande parasoll innan vi alla satte oss på tåget mot Malmö.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar