torsdag 24 april 2008

Reserapport från SEO-turnén dag 2 - Malmö


Solen sken som aldrig förr i Malmö

Efter en god middag och en skön natts sömn på Scandic Kramer vandrade jag, Frida och Charlotte i strålande högrtyck mot Slagthuset där ett 30-tal representanter från bl.a. annonsörer, medier och digitala byråer samlades för frukost och sök. Medan dessa avnjöt en fin frukost bestående av fruktsmoothies, smörgåsar, kaffe och frukt talade Charlotte precis som dagen innan om TS och våra tjänster.
Eftersom upplägget var det samma som i Göteborg dagen innan hoppade återigen Filip Scheja, Oskar Alm, Anniken Jonsson och Patrik Gamryd upp på scenen och tog emot åhörarnas frågor.


Fylld sal i Slagthuset


Oskar Alm, Filip Scheja, Anniken Jonsson och Patrik Gamryd från en helt usel fotografs synvinkel

Fredrik Edling från Good Old inledde publikfrågandet genom att ställa en fråga om länkfarmar och därefter rullade det på. Pantea Svensson Aram från Starcom undrade till exempel på hur man skall kunna övertyga en annonsör att fortsätta investera i sökmediet trots att tidigare satsningar inte fallit så väl ut. Kunden i fråga hade till exempel svårt att veta om den ökande trafiken verkligen kom från sök eller om det kom från övrig annonsering. Svaret på den frågan är att förbättra mätningen helt enkelt eftersom det finns massor av möjligheter att mäta i princip allt på Internet. Dessutom påpekade Patrik Gamryd att man bör mäta mer på t.ex. sålda varor eller andra mer konkreta resultat.
Anniken Jonsson påpekade också att om man kör en traditionell annonskampanj bör man även optimera sajten på ett smart sätt i relation till detta för att inte tappa potentiella kunder som söker efter "bilförsäkring" snarare än just det specifika i den traditionella annonsen.

Vidare frågade Elisabeth Levinsohn från Honda om man måste ha någon form av försäljning för att kunna mäta konverteringsgrader etc. Panelen svarade att det givetvis underlättar men att det finns mängder av andra saker som också kan vara värdeskapande, som t.ex. en bokning av en provkörning eller nedladdning av en broschyr.

När den för ändamålet avsatta tiden var slut, tackade TS och paneldeltagarna för sig och stannade kvar för en liten informell frågestund. Därefter splittrades bandet och tog separata vägar.

Förhoppningsvis får vi fler tillfällen att visa upp oss och försöka utreda frågtecken och öka kunskaperna kring sökmarknadsföring. Har ni förslag på orter vi borde besöka får ni gärna maila mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar