Korta stolpanteckningar från Alexandra Braniff Callius föredrag:
Alexandra inleder med att säga att annonsering på Internet är så mycket mer än banners, det är en plattform för alla typer av kommunikation.
Som mediebyrå har Maxus hamnat i en komplex brytningstid där kraft måste läggas på flera medieplattformar. Dessutom arbetar de med mer än bara ren annonsering, bland annat varumärken, omvärldsbevakning och kartläggning av konsumenter.
Vidare sade Alexandra att det digitala mediet är mer än en försäljningskanal, det är varumärkesbyggande och så mycket mer. Därför är medieplaneringen när det gäller digitalt så mycket mer tidskrävande än andra medier.
Idag når man i princip hela Sverige genom Internet och mediekartan ritas om, främst bland de yngre. De använder mer mobil, mer internet och mindre TV som huvudmedie. Rörlig bild kvarstår dock som ett växande medie, dock via internet snarare än traditionella kanaler.
Trender enligt Alexandra
- Mash-ups
- Personliga startsidor (iGoogle)
- Word of mouse ("mouth")/viral marketing
- Transparens (exempel: KFCs råttindicent)
» Läs även andra bloggares åsikter om TS-dagen, Alexandra Callius
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar