tisdag 12 februari 2008

Virala kampanjer och Poetic Prophets rap om Paid Search 101

Dagens Nyheter skriver idag om att en viral kampanj via exempelvis YouTube kan få annonsören att jubla. Det är dock inget som gör sig helt gratis säger Peter Arnesson, strateg på Bizkit. Arbetet med att göra en videoklippskampanj till en succé kräver hårt konsultarbete. Det är här sociala medier som Facebook, MySpace och Lunarstorm spelar stor roll. En konsult arbetar i inledningsskedet med att publicera filmen på så många ställen som möjligt för att ge den ett fotfäste. Om filmen är "rätt" sköter användarna resten. Här ser vi ett direkt exempel på nyttan med sociala nätverk, forum och bloggar som något mer än skvaller, partybilder och "vad-jag-åt-till-frukost"-texter. Än så länge är vi enligt min uppfattning i nyfödda stadiet av något som i framtiden kommer att renodlas. Både på gott och ont.

Om "Poetic Prophet" anlitat konsulter eller ej för att sprida filmen nedan vet jag inte, men jag hittade den på Sphinn (tack vare Danny Sullivan). Kanske är den något för den annonsör som funderar hur en PPC-kampanj fungerar. Visserligen handlar det kanske mer om nytta än om nöje. Texten till sången finns på filmklippets egen sida på YouTube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar