Snabb och kort direktsammanfattning av Lars Dahméns föredrag.
Lars är VD på IDG Sverige har varit med i branschen i över 20 år och inledde genom ett avstamp i historien för att gå vidare mot idag och framtiden. Lars presenterade spaningar inom branschen och nämnde vikten av att dra nytta av samtliga medier i kombination. Från Web 2.0 som Facebook och YouTube, vidare genom ett tänk på Den Långa Svansen ledde resonemanget till att framtidens affärer kommer ske på nätet.
Webbens låga tröskel var en annan sak som nämndes. När IDG i USA bestämde sig för att ligga i framkant inom Mac-världen upptäckte de att det redan fanns 5 större sajter som redan hade den inriktningen. Tekniken är idag lättillgänglig och finns överallt och satsningar kan göras utan att det kostar för mycket i resurser och pengar. Tänker man utanför boxen och drar nytta av tekniska framsteg leder nya horisonter till nya affärer.
Idg är idag ett "web-centric company, with print and event as ancillary activities". Med detta menas att alla satsningar görs med webben som grundsten snarare än en tryckt tidning.
Allt är dock inte guld och gröna skogar bara för att man agerar på nätet och med ny teknik. Lars Dahmén nämnde ett exempel från egen erfarenhet, kallat Loveping som inte direkt blev en succé. Andra frågetecken är mobila lösningars genomslag, konstiga prylar som t.ex. läsplattor eller 3D-världar som Second Life.
» Läs även andra bloggares åsikter om TS-dagen, Lars Dahmen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar